Zastosowania sztucznej inteligencji w bankowości i finansach
AI har blivit en del av vårt dagliga liv och förändrar branscher på ett sätt som vi bara kunde föreställa oss för några år sedan. Att förneka dess betydelse skulle vara kortsiktigt: särskilt bank- och finanssektorn har genomgått stora förändringar tack vare FinTech-innovationer, vilket har medfört en mängd fördelar för både intressenter och kunder.
Cyberbezpieczeństwo i wykrywanie oszustw
Varje dag flödar miljontals transaktioner genom banksystemet: människor betalar räkningar, sätter in pengar, tar ut pengar, löser in checkar och mycket mer. Bakom kulisserna kämpar bankerna ständigt för att ligga steget före cyberbrottslingarna - de ökar sina säkerhetsinsatser för att skydda verksamheten och tillgångarna och för att stoppa bedrägliga aktiviteter innan de ens har en chans att inträffa.AI är nu en nyckelspelare i detta spel med höga insatser. Banker kan utnyttja potentialen i artificiell intelligens för att förbättra digitala betalningar, upptäcka sårbarheter i mjukvara, identifiera misstänkt kundbeteende och samtidigt minska risken för bedrägerier. Maskininlärning - en delmängd av AI - hjälper till att upptäcka och förhindra olagliga handlingar som nätfiske via e-post, kreditkorts- och mobilbedrägerier, identitetsstöld och falska försäkringsanspråk.Weźmy na przykład duński Danske Bank, który niedawno zaktualizował swoje przestarzałe oprogramowanie do wykrywania oszustw za pomocą nowoczesnych algorytmów sztucznej inteligencji. Dzięki zdolności ML do analizowania przeszłych transakcji (takich jak dane osobowe, dane, adres IP, lokalizacja itp.), bank odnotował 50% wzrost dokładności wykrywania oszustw i 60% zmniejszenie liczby fałszywych alarmów. Ponieważ banki są głównymi celami hakerów, powszechne stosowanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji ma kluczowe znaczenie. Technologie te pomagają organizacjom finansowym szybko reagować na zagrożenia cyfrowe, wzmacniając ich obronę przed cyberatakami, zanim zagrożą one systemom wewnętrznym, pracownikom lub klientom.Chatboty
Wykorzystanie chatbotów w bankowości jest jednym z prostszych przykładów wdrożenia sztucznej inteligencji. Po wdrożeniu będą one dostępne przez całą dobę, w przeciwieństwie do ludzkich pracowników z ustalonymi harmonogramami i potrzebą regularnych przerw. Chatboty nie tylko udzielają uniwersalnych odpowiedzi na zapytania: uczą się na podstawie interakcji z klientami, gromadząc wiedzę, która pozwala im przewidywać potrzeby użytkowników i odpowiednio dostosowywać swoje odpowiedzi. Integrując chatboty oparte na sztucznej inteligencji z aplikacjami bankowymi, menedżerowie mogą mieć pewność, że ich klienci otrzymują spersonalizowaną obsługę klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z produktami i usługami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb.Ett exempel på en framgångsrik chatbot är Erica: en AI-driven virtuell assistent från Bank of America. Sedan 2019 har Erica hanterat över 50 miljoner kundförfrågningar - från att hjälpa kunder att minska sin kreditkortsskuld till att uppdatera kortsäkerheten.Decyzje dotyczące pożyczek i kredytów
Banki korzystają obecnie z szerokiej gamy inteligentnych narzędzi, aby poprawić dokładność, precyzję i rentowność swoich decyzji kredytowych i pożyczkowych. Konwencjonalne oprogramowanie bankowe często nie spełnia swoich zadań, nękane błędami, nieścisłościami w historii transakcji i błędną klasyfikacją wierzycieli. Organizacje finansowe muszą ściśle monitorować historie kredytowe i referencje klientów przy udzielaniu kredytów i ocenie wypłacalności osób fizycznych lub firm. Systemy oparte na sztucznej inteligencji analizują wzorce zachowań klientów, aby podejmować oparte na danych decyzje dotyczące zdolności kredytowej, niezwłocznie ostrzegając banki o wszelkich podejrzanych lub ryzykownych działaniach.Doświadczenie klienta
Klienci oczekują intuicyjnego i łatwego w obsłudze korzystania z aplikacji bankowych. Minęły już czasy, gdy odwiedzanie oddziału banku było konieczne do prostych transakcji, takich jak wpłaty i wypłaty, dzięki wygodzie bankomatów.I dag - med en mer tekniskt kunnig befolkning - måste bankerna ständigt förnya sig för att kunna erbjuda snabba och säkra digitala betalningslösningar. AI hjälper till att minska den tid som behövs för att registrera KYC-information och eliminera fel, effektiviserar snabb produkttid till marknaden och tar proaktivt itu med problem före lansering innan de uppstår.Gdyby tego było mało, ubieganie się o pożyczkę osobistą nigdy nie było łatwiejsze. Klienci nie muszą już męczyć się z ręcznym wypełnianiem wniosków: AI i ML w FinTech skracają czas zatwierdzania, przechwytując precyzyjne i wolne od błędów dane dotyczące kont klientów.Zarządzanie ryzykiem
Wahania kursów walut, wstrząsy polityczne, klęski żywiołowe i konflikty zbrojne mogą wywołać fale uderzeniowe w systemach finansowych i bankowych. W burzliwych czasach podejmowanie mądrych decyzji inwestycyjnych ma kluczowe znaczenie dla utrzymania się na powierzchni i uniknięcia strat finansowych. W tym miejscu do gry wkracza sztuczna inteligencja – zapewniając przydatny przegląd bieżących wydarzeń, prognozując przyszłe trendy i przewidując, co nas czeka, sztuczna inteligencja pomaga inwestorom pewnie poruszać się po niepewnych wodach. Sztuczna inteligencja może również pomóc w ustaleniu, czy klient będzie w stanie spłacić pożyczkę, analizując wzorce zachowań, historię kredytową i dostępne dane osobowe.Zgodność z przepisami
FinTech framstår som en av de mest reglerade sektorerna i den globala ekonomin. Regeringarna spelar en viktig roll som de främsta vakthundarna - de övervakar och kontrollerar bankerna för att förhindra ekonomiska brott, penningtvätt och skatteflykt.Lagkrav och standarder ändras ofta - vilket innebär att bankerna måste ha välinformerade och flexibla avdelningar som ägnar sig åt att undersöka och implementera den ständigt föränderliga finansiella lagstiftningen. När den här processen görs manuellt är den både tidskrävande och kostsam. Nu kommer AI in i bilden: med hjälp av djupinlärning och NLP kan AI-system snabbt analysera nya regelverk och bedöma efterlevnadskrav, vilket säkerställer att organisationer uppfyller alla externa lagar och interna policyer. Även om AI inte kan ersätta en skicklig mänsklig compliance-analytiker, kan det peka ut kritiska eller tvetydiga aspekter av regleringen och skydda företaget mot lagstiftningsrisker.Analityka predykcyjna
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do analityki predykcyjnej jest trochę jak posiadanie wysoce intuicyjnego asystenta, który może wskazać trendy i korelacje, które ludzie lub konwencjonalne technologie często przeoczają. Sztuczna inteligencja jest szeroko stosowana w analizie języka naturalnego i semantyce ogólnego przeznaczenia, dzięki jej zdolności do szybkiego wykrywania określonych wzorców i korelacji danych. Jest to przełom dla sektora bankowego: analizy predykcyjne pomagają instytucjom finansowym zdefiniować niewykorzystane możliwości sprzedaży, dostarczać wskaźniki oparte na danych i ujawniać specyficzne dla branży spostrzeżenia, które mogą znacznie zwiększyć przychody.Dlaczego sektor bankowy powinien korzystać ze sztucznej inteligencji?
Świat bankowości szybko zmienia się w kierunku modeli skoncentrowanych na kliencie, które mają na celu zaspokojenie potrzeb i oczekiwań każdego klienta. Dzisiejsi klienci chcą, aby ich banki były dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, oferując innowacyjne narzędzia i funkcje, które sprawiają, że korzystanie z bankowości jest bezproblemowe. Aby sprostać tym oczekiwaniom, banki muszą najpierw stawić czoła wewnętrznym wyzwaniom, takim jak starsze systemy oprogramowania, rozdrobnione silosy danych, ograniczone budżety i niska jakość aktywów. Gdy te przeszkody zostaną ominięte, banki będą o krok bliżej do wykorzystania sztucznej inteligencji do rozwiązywania codziennych problemów.Sztuczna inteligencja nie tylko zapewnia niezrównane cyberbezpieczeństwo, ale także sprawia, że usługi finansowe są wygodniejsze i oszczędzają czas zarówno klientów, jak i pracowników.
Wyzwania związane z szerszym zastosowaniem sztucznej inteligencji w finansach i bankowości
Det säger sig självt att AI kommer med ett paket av otaliga fördelar - men dess utbredda användning hindras av olika frågor som trovärdighetsbrister och säkerhetsrisker som är stora. En holistisk strategi och ett heltäckande förhållningssätt till AI och maskininlärning inom finans kan minska dessa risker avsevärt, öka sannolikheten för framgång och de ekonomiska vinster som följer med det. När beslutsfattarna navigerar i den spännande världen av AI inom finans kan de stöta på ett antal vanliga hinder, som beskrivs nedan.
Bezpieczeństwo danych
AI samlar in, lagrar och hanterar enorma mängder känslig personlig information - vilket innebär att det är absolut nödvändigt för finansinstitut att införa skyddsåtgärder för att förhindra dataintrång och obehörig åtkomst. Banker bör prioritera järnhårda dataskyddssystem när de hanterar stora volymer AI-relaterad information för att eliminera alla risker och hålla konfidentiell information säker.Brak danych wysokiej jakości
Otillräcklig datakvalitet utgör en stor utmaning för FinTech-företag. Utan välorganiserad data är det nästan omöjligt att tillämpa insikter på verkliga situationer om de inte motsvarar den aktuella verkligheten. Dessutom kan data som skiljer sig från det maskinläsbara formatet leda till oförutsägbara beteenden i AI-modeller. Banker som vill använda artificiell intelligens bör ändra - och vid behov se över - sina datapolicyer och införa mer ordning i dataflödena.Kwestie wytłumaczalności
Ponieważ oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji eliminuje błędy i oszczędza czas, jest szeroko stosowane w procedurach decyzyjnych. Niestety, mogą one mieć uprzedzenia wynikające z wcześniejszych błędów ludzkich osądów. Może to oznaczać, że reputacja banku może być zagrożona, jeśli drobne rozbieżności w sztucznej inteligencji eskalują i powodują problemy na dużą skalę. Wszystkie dane zaangażowane w scenariusze AI powinny być jasne i przejrzyste, nie pozostawiając miejsca na potencjalne rozbieżności.Jak Innowise może przyspieszyć Twoją przygodę ze sztuczną inteligencją?
I nästan två decennier har Innowise legat i framkant när det gäller banbrytande teknik som lyfter företag till nya höjder. Vi drar full nytta av kraften i artificiell intelligens och levererar avancerade lösningar, inklusive men inte begränsat till röstassistenter, NLP-aktiverade innehållsanalytiker, analys av kundbeteende, programvara för bedrägeridetektering och mycket mer. Med vårt stöd och vår expertis får din organisation tillgång till de verktyg som garanterar säkerheten för dina finansiella tillgångar - vilket resulterar i oöverträffad säkerhet och bekvämlighet för både dig och dina kunder.