Zastosowania sztucznej inteligencji w bankowości i finansach
L'intelligenza artificiale è entrata a far parte del tessuto quotidiano delle nostre vite, trasformando i settori in modi che solo pochi anni fa potevamo immaginare. Negare la sua importanza sarebbe miope: il settore bancario e finanziario, in particolare, ha visto enormi cambiamenti grazie alle innovazioni FinTech, che hanno portato una serie di vantaggi sia agli stakeholder che ai clienti.
Cyberbezpieczeństwo i wykrywanie oszustw
Ogni giorno, milioni di transazioni passano attraverso il sistema bancario: persone che pagano bollette, depositano denaro, prelevano fondi, incassano assegni e altro ancora. Dietro le quinte, le banche sono in costante corsa per stare davanti ai criminali informatici, intensificando i loro sforzi di sicurezza per proteggere le operazioni e i beni e per fermare le attività fraudolente prima ancora che abbiano la possibilità di verificarsi.L'intelligenza artificiale è ora un giocatore chiave in questa partita ad alta posta. Le banche possono sfruttare il potenziale dell'intelligenza artificiale per migliorare i pagamenti digitali, rilevare le vulnerabilità del software, identificare i comportamenti sospetti dei clienti, riducendo al contempo il rischio di truffe. L'apprendimento automatico, un sottoinsieme dell'IA, aiuta a rilevare e prevenire azioni illegali come il phishing via e-mail, le frodi su carte di credito e cellulari, i furti di identità e le false richieste di risarcimento assicurativo.Weźmy na przykład duński Danske Bank, który niedawno zaktualizował swoje przestarzałe oprogramowanie do wykrywania oszustw za pomocą nowoczesnych algorytmów sztucznej inteligencji. Dzięki zdolności ML do analizowania przeszłych transakcji (takich jak dane osobowe, dane, adres IP, lokalizacja itp.), bank odnotował 50% wzrost dokładności wykrywania oszustw i 60% zmniejszenie liczby fałszywych alarmów. Ponieważ banki są głównymi celami hakerów, powszechne stosowanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji ma kluczowe znaczenie. Technologie te pomagają organizacjom finansowym szybko reagować na zagrożenia cyfrowe, wzmacniając ich obronę przed cyberatakami, zanim zagrożą one systemom wewnętrznym, pracownikom lub klientom.Chatboty
Wykorzystanie chatbotów w bankowości jest jednym z prostszych przykładów wdrożenia sztucznej inteligencji. Po wdrożeniu będą one dostępne przez całą dobę, w przeciwieństwie do ludzkich pracowników z ustalonymi harmonogramami i potrzebą regularnych przerw. Chatboty nie tylko udzielają uniwersalnych odpowiedzi na zapytania: uczą się na podstawie interakcji z klientami, gromadząc wiedzę, która pozwala im przewidywać potrzeby użytkowników i odpowiednio dostosowywać swoje odpowiedzi. Integrując chatboty oparte na sztucznej inteligencji z aplikacjami bankowymi, menedżerowie mogą mieć pewność, że ich klienci otrzymują spersonalizowaną obsługę klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z produktami i usługami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb.Un esempio di chatbot di successo è Erica: un assistente virtuale dotato di intelligenza artificiale della Bank of America. Dal 2019, Erica ha gestito oltre 50 milioni di richieste dei clienti, dall'aiutare i clienti a ridurre il debito della carta di credito all'aggiornare la sicurezza della carta.Decyzje dotyczące pożyczek i kredytów
Banki korzystają obecnie z szerokiej gamy inteligentnych narzędzi, aby poprawić dokładność, precyzję i rentowność swoich decyzji kredytowych i pożyczkowych. Konwencjonalne oprogramowanie bankowe często nie spełnia swoich zadań, nękane błędami, nieścisłościami w historii transakcji i błędną klasyfikacją wierzycieli. Organizacje finansowe muszą ściśle monitorować historie kredytowe i referencje klientów przy udzielaniu kredytów i ocenie wypłacalności osób fizycznych lub firm. Systemy oparte na sztucznej inteligencji analizują wzorce zachowań klientów, aby podejmować oparte na danych decyzje dotyczące zdolności kredytowej, niezwłocznie ostrzegając banki o wszelkich podejrzanych lub ryzykownych działaniach.Doświadczenie klienta
Klienci oczekują intuicyjnego i łatwego w obsłudze korzystania z aplikacji bankowych. Minęły już czasy, gdy odwiedzanie oddziału banku było konieczne do prostych transakcji, takich jak wpłaty i wypłaty, dzięki wygodzie bankomatów.Al giorno d'oggi, con una popolazione sempre più esperta di tecnologia, le banche devono innovare continuamente per fornire soluzioni di pagamento digitale rapide e sicure. L'intelligenza artificiale aiuta a ridurre i tempi di registrazione delle informazioni KYC e a eliminare gli errori, a snellire il time-to-market dei prodotti e a risolvere in modo proattivo i problemi pre-lancio prima che si presentino.Gdyby tego było mało, ubieganie się o pożyczkę osobistą nigdy nie było łatwiejsze. Klienci nie muszą już męczyć się z ręcznym wypełnianiem wniosków: AI i ML w FinTech skracają czas zatwierdzania, przechwytując precyzyjne i wolne od błędów dane dotyczące kont klientów.Zarządzanie ryzykiem
Wahania kursów walut, wstrząsy polityczne, klęski żywiołowe i konflikty zbrojne mogą wywołać fale uderzeniowe w systemach finansowych i bankowych. W burzliwych czasach podejmowanie mądrych decyzji inwestycyjnych ma kluczowe znaczenie dla utrzymania się na powierzchni i uniknięcia strat finansowych. W tym miejscu do gry wkracza sztuczna inteligencja – zapewniając przydatny przegląd bieżących wydarzeń, prognozując przyszłe trendy i przewidując, co nas czeka, sztuczna inteligencja pomaga inwestorom pewnie poruszać się po niepewnych wodach. Sztuczna inteligencja może również pomóc w ustaleniu, czy klient będzie w stanie spłacić pożyczkę, analizując wzorce zachowań, historię kredytową i dostępne dane osobowe.Zgodność z przepisami
Il FinTech è uno dei settori più regolamentati dell'economia globale. I governi svolgono un ruolo importante come cani da guardia principali, monitorando e supervisionando le banche per prevenire i crimini finanziari, il riciclaggio di denaro e l'evasione fiscale.I requisiti e gli standard legali cambiano frequentemente, il che significa che le banche devono mantenere reparti ben informati e agili, dedicati alla ricerca e all'implementazione di una legislazione finanziaria in continua evoluzione. Se eseguito manualmente, questo processo richiede tempo e denaro. L'IA: grazie alla potenza dell'apprendimento profondo e dell'NLP, i sistemi di IA possono analizzare rapidamente le nuove normative e valutare i requisiti di conformità, assicurando che le organizzazioni rispettino tutte le leggi esterne e le politiche interne. Sebbene l'IA non possa sostituire un analista di conformità umano esperto, può individuare gli aspetti critici o ambigui della normativa e salvaguardare l'azienda dai rischi legislativi.Analityka predykcyjna
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do analityki predykcyjnej jest trochę jak posiadanie wysoce intuicyjnego asystenta, który może wskazać trendy i korelacje, które ludzie lub konwencjonalne technologie często przeoczają. Sztuczna inteligencja jest szeroko stosowana w analizie języka naturalnego i semantyce ogólnego przeznaczenia, dzięki jej zdolności do szybkiego wykrywania określonych wzorców i korelacji danych. Jest to przełom dla sektora bankowego: analizy predykcyjne pomagają instytucjom finansowym zdefiniować niewykorzystane możliwości sprzedaży, dostarczać wskaźniki oparte na danych i ujawniać specyficzne dla branży spostrzeżenia, które mogą znacznie zwiększyć przychody.Dlaczego sektor bankowy powinien korzystać ze sztucznej inteligencji?
Świat bankowości szybko zmienia się w kierunku modeli skoncentrowanych na kliencie, które mają na celu zaspokojenie potrzeb i oczekiwań każdego klienta. Dzisiejsi klienci chcą, aby ich banki były dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, oferując innowacyjne narzędzia i funkcje, które sprawiają, że korzystanie z bankowości jest bezproblemowe. Aby sprostać tym oczekiwaniom, banki muszą najpierw stawić czoła wewnętrznym wyzwaniom, takim jak starsze systemy oprogramowania, rozdrobnione silosy danych, ograniczone budżety i niska jakość aktywów. Gdy te przeszkody zostaną ominięte, banki będą o krok bliżej do wykorzystania sztucznej inteligencji do rozwiązywania codziennych problemów.Sztuczna inteligencja nie tylko zapewnia niezrównane cyberbezpieczeństwo, ale także sprawia, że usługi finansowe są wygodniejsze i oszczędzają czas zarówno klientów, jak i pracowników.
Wyzwania związane z szerszym zastosowaniem sztucznej inteligencji w finansach i bankowości
È ovvio che l'IA comporta un pacchetto di innumerevoli vantaggi, ma la sua adozione su larga scala è ostacolata da vari problemi, come le lacune in termini di credibilità e i rischi per la sicurezza. Una strategia olistica e un approccio completo all'IA e all'apprendimento automatico in ambito finanziario possono ridurre significativamente questi rischi, aumentando le probabilità di successo e i guadagni finanziari che ne derivano. Nel momento in cui i responsabili delle decisioni navigano nell'entusiasmante mondo dell'IA in finanza, potrebbero incontrare una serie di ostacoli comuni, illustrati di seguito.
Bezpieczeństwo danych
L'IA raccoglie, archivia e gestisce enormi quantità di informazioni personali sensibili, il che significa che è imperativo per le istituzioni finanziarie stabilire misure di protezione per prevenire le violazioni dei dati e gli accessi non autorizzati. Le banche dovrebbero dare priorità a sistemi di protezione dei dati di ferro quando gestiscono grandi volumi di informazioni legate all'IA, per eliminare qualsiasi rischio e mantenere al sicuro le informazioni riservate.Brak danych wysokiej jakości
La qualità insufficiente dei dati rappresenta una grande sfida per le aziende FinTech. Senza dati ben organizzati, l'applicazione di intuizioni a situazioni reali è quasi impossibile se non corrisponde alla realtà attuale. Inoltre, i dati che differiscono dal formato leggibile dalla macchina possono portare a comportamenti imprevedibili nei modelli di intelligenza artificiale. Le banche che intendono adottare l'intelligenza artificiale dovrebbero modificare - e, se necessario, rivedere - le loro politiche sui dati e introdurre maggiore ordine nei flussi di dati.Kwestie wytłumaczalności
Ponieważ oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji eliminuje błędy i oszczędza czas, jest szeroko stosowane w procedurach decyzyjnych. Niestety, mogą one mieć uprzedzenia wynikające z wcześniejszych błędów ludzkich osądów. Może to oznaczać, że reputacja banku może być zagrożona, jeśli drobne rozbieżności w sztucznej inteligencji eskalują i powodują problemy na dużą skalę. Wszystkie dane zaangażowane w scenariusze AI powinny być jasne i przejrzyste, nie pozostawiając miejsca na potencjalne rozbieżności.Jak Innowise może przyspieszyć Twoją przygodę ze sztuczną inteligencją?
Da quasi due decenni, Innowise è all'avanguardia nelle tecnologie pionieristiche che portano le aziende a nuovi livelli. Sfruttiamo appieno la potenza dell'intelligenza artificiale, offrendo soluzioni avanzate che includono, ma non solo, assistenti vocali, analisti di contenuti basati su NLP, analisi del comportamento dei clienti, software di rilevamento delle frodi e molto altro ancora. Grazie al nostro supporto e alla nostra esperienza, la vostra organizzazione avrà accesso agli strumenti che garantiscono la sicurezza delle vostre attività finanziarie, con il risultato di una sicurezza e una convenienza senza precedenti sia per voi che per i vostri clienti.