Zostaw swoje dane kontaktowe, a my wyślemy Ci nasz przegląd e-mailem
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania spersonalizowanych materiałów marketingowych zgodnie z Regulaminem. Politykę Prywatności. Potwierdzając zgłoszenie, użytkownik wyraża zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych
Gracias.

El formulario se ha enviado correctamente.
Encontrará más información en su buzón.

Innowise jest międzynarodową firmą tworzącą oprogramowanie w pełnym cyklu założona w 2007 roku. Jesteśmy zespołem ponad 2000+ specjalistów IT tworzących oprogramowanie dla innych profesjonalistów na całym świecie. profesjonalistów na całym świecie.
O nas
Innowise jest międzynarodową firmą tworzącą oprogramowanie w pełnym cyklu założona w 2007 roku. Jesteśmy zespołem ponad 2000+ specjalistów IT tworzących oprogramowanie dla innych profesjonalistów na całym świecie. profesjonalistów na całym świecie.

10 wzorców architektury oprogramowania, o których warto wiedzieć

Idea korzystania z wzorców architektury oprogramowania wynika z dążenia do stworzenia skalowalnego rozwiązania, którego priorytetem jest spełnianie wymagań użytkowników. Ponadto, koncepcja ta obejmuje tak ważne aspekty jak bezpieczeństwo, zarządzalność i wydajność. Zły wybór projektu architektury oprogramowania może jednak prowadzić do negatywnych konsekwencji. Dlatego programiści powinni poznać najpopularniejsze wzorce i być świadomi ich przydatności w każdym konkretnym przypadku.

Czym jest wzorzec architektury oprogramowania?

Wzorzec architektoniczny to obrazowa reprezentacja całego systemu i jego podsystemów, a także ról i obowiązków, zasad, a nawet mapy drogowej w celu ustanowienia relacji między wszystkimi tymi częściami. Mówiąc prościej, jest to rodzaj “planu” przyszłej strony internetowej, aplikacji lub mikrousługi, który będzie wykorzystywany podczas procesu rozwoju.

Jak ważne są wzorce architektury oprogramowania?

Wzorce architektury oprogramowania mają ogromne znaczenie, ponieważ mogą przynieść rozwiązania różnych problemów w różnych dziedzinach. Dzięki zastosowaniu takiej koncepcji, zespoły mogą uprościć procedury testowania, dzieląc je na przykład na mniejsze segmenty. Korzystając z wzorców architektury oprogramowania, programiści mogą dzielić żądania użytkowników na mniejsze fragmenty danych, aby uniknąć polegania na jednym serwerze.

Poniżej znajduje się kilka powodów, dla których warto zastosować to podejście na etapie tworzenia aplikacji.

Identyfikacja podstawowych cech aplikacji

Wzorce architektury oprogramowania odgrywają znaczącą rolę w definiowaniu podstawowych cech każdej aplikacji. To z kolei pomaga zdefiniować, które wzorce mogą być używane w aplikacjach zwinnych, a które powinny być lepiej wykorzystywane w aplikacjach wysoce skalowalnych.

Zapewnienie jakości i wydajności

Dzięki odpowiedniemu doborowi wzorców architektury oprogramowania, zespoły mogą zminimalizować problemy jakościowe, które mogą pojawić się w trakcie rozwoju i po jego zakończeniu.

Zapewnienie zwinności

Tworzenie „planu” przyszłej aplikacji zapewnia jej odpowiedni poziom zwinności, co pozwala programistom na wprowadzanie licznych modyfikacji i iteracji w przyszłości.

Rozwiązywanie problemów

Zrozumienie architektury oprogramowania pozwala programistom mieć jasny obraz funkcjonowania przyszłych komponentów aplikacji. Takie podejście pozwala programistom wykorzystać najlepsze techniki w celu rozwiązania wszystkich możliwych problemów w czasie.

Zwiększanie produktywności

Standardowe zasady stosowane we wzorcach architektury oprogramowania pozwalają zespołom szybko zobaczyć aktualny stan projektu. Dzięki tej metodologii zespoły mają możliwość zwiększenia produktywności.

Różnica między wzorcem architektury oprogramowania a wzorcem projektowym

Rozróżnienie między wzorcami architektury oprogramowania a wzorcami projektowymi może wydawać się trudne, jednak staje się bardziej niż przejrzyste, jeśli potraktujemy oba te elementy osobno. Wzorce architektury są wykorzystywane do tworzenia logiki biznesowej, interfejsów użytkownika i innych aspektów, podczas gdy projektowanie jest wykorzystywane do implementacji logiki biznesowej.

Wzorce architektury oprogramowania

Istnieje kilka wzorców architektury oprogramowania, które są obecnie używane przez zespoły. Poniżej znajdują się najpopularniejsze z nich.

Warstwowy

Stosując ten konkretny wzorzec, każda warstwa ma swoją własną, charakterystyczną rolę w aplikacji. Co więcej, takie podejście pozwala modyfikować różne komponenty aplikacji bez wpływu na pozostałe warstwy. Wzorce projektowe warstwowej architektury oprogramowania mogą być wykorzystywane przez zespoły z niedoświadczonymi programistami lub do tworzenia aplikacji w ograniczonych ramach czasowych.
Arquitectura de software por capas

Klient-serwer

Taka architektura oprogramowania w praktyce reprezentuje strukturę rozproszoną, w której istnieją dwa główne komponenty – klient i serwer. Wdrażając taką technikę, zespoły mogą ułatwić interoperacyjność między oboma komponentami, które mogą, ale nie muszą znajdować się w tej samej sieci.
Arquitectura de software cliente-servidor

Mistrz-niewolnik

Se trata de otro enfoque distribuido, en el que el componente maestro tiene pleno control sobre los esclavos. Mientras este último se encarga de gestionar tareas independientes, el primero compila los resultados para mostrarlos. El patrón maestro-esclavo también se utiliza para interfaces de usuario y servidores. En ambos casos, el maestro escucha los comandos procedentes del usuario o de los clientes. Cuando se recibe un comando, se lanza un esclavo para ejecutarlo mientras el maestro reanuda la escucha de más comandos (como el comando "suspender el último comando").
Patrón maestro-esclavo

Filtr rurowy

W tej strukturze różne komponenty są reprezentowane jako filtry używane do sortowania danych, które przepływają przez specjalne potoki danych. Filtry z kolei reprezentują łańcuch, co oznacza, że dane wychodzące z jednego filtra przechodzą później przez inny. Ideą tego podejścia jest rozbicie ogromnych procesów i komponentów na mniejsze.
Arquitectura de software del filtro de tuberías

Broker

Wzorzec brokera składa się z trzech głównych komponentów – brokerów, klientów i serwerów. Podejście to może być wykorzystywane do budowy systemów rozproszonych z oddzielonymi komponentami. Broker działa jako koordynator, ustanawiając komunikację między różnymi komponentami w aplikacji.
patrón de intermediarios

Peer-to-peer

Wszystkie poszczególne komponenty w tej strukturze nazywane są peerami. Mogą one działać jako klienci, serwery, a nawet oba z nich. Klienci żądają usług, podczas gdy serwery świadczą usługi innym. Takie podejście jest szeroko stosowane w różnych sieciach udostępniania plików. W sieciach peer-to-peer zasoby takie jak moc obliczeniowa, pamięć masowa lub przepustowość są udostępniane bezpośrednio uczestnikom sieci bez konieczności centralnej koordynacji. W przeciwieństwie do tradycyjnego modelu klient-serwer, sieci równorzędne są zarówno dostawcami, jak i odbiorcami zasobów. Powstający system P2P oparty na współpracy wykracza poza prostą usługę peer-to-peer. Wirtualne społeczności stają się coraz potężniejsze dzięki peerom, którzy wnoszą unikalne zasoby i możliwości, świadcząc usługi wykraczające poza to, co mogą zapewnić poszczególni peerzy, ale są korzystne dla wszystkich.
Software P2P

Event-bus

Jest to wzorzec architektoniczny sterowany zdarzeniami z rozproszonym projektem asynchronicznym. Umożliwia on deweloperom tworzenie skalowalnych rozwiązań. Wzorzec ten może być stosowany we wszystkich typach aplikacji, od małych po złożone rozwiązania.
patrón arquitectónico basado en eventos

Model-widok-kontroler

Wzorzec model-widok-kontroler lub MVC pozwala zespołom na rozbicie części kodu front-end i back-end oraz umieszczenie ich w różnych komponentach. Upraszcza to zarządzanie całym kodem i ułatwia dostosowanie każdej części rozwiązania (back-endu i front-endu) osobno.  

Model: Model zawiera podstawową funkcjonalność i dane.

Widok: Widok wyświetla informacje dla użytkownika.

Kontroler: Kontrolery obsługują dane wejściowe od użytkownika.

patrón modelo-vista-controlador

Tablica (Blackboard)

Wdrażając taki wzorzec, zespoły mogą wykorzystać ideę tablicy do przechowywania danych globalnych. Tablica może być aktualizowana przez źródło wiedzy. Idea tej architektury polega na tym, że kontrolka z wieloma źródłami wchodzi w interakcję z tablicą. Przechodzi przez różne źródła, a gdy znajdzie rozwiązanie, kontrolka publikuje je.

Ogólnie rzecz biorąc, wzorzec Blackboard obejmuje trzy komponenty:

  1. Współdzielona przestrzeń do przechowywania danych o świecie (Blackboard).
  2. Zestaw algorytmów (ML lub innych), które odczytują dane ze świata i publikują wyniki na Blackboard.
  3. Zestaw modułów, które odczytują wyniki Blackboard i odpowiednio dostosowują robota.
Patrón de pizarra

Intérprete

Mówiąc najprościej, ten wzorzec architektury definiuje gramatykę języka, która ma być później oceniana przez interpreter. Wykorzystując ten projekt, programiści mogą technicznie używać wyrażeń regularnych, a nawet analizować dowolny ludzki język i uruchamiać interpretację. W ramach tego wzorca implementowany jest interfejs wyrażenia, który nakazuje interpreterowi interpretację określonego kontekstu. 

  1. Ten wzorzec jest używany w parsowaniu SQL, silniku przetwarzania symboli itp.
  2. Do wykonania tego wzorca używana jest hierarchia wyrażeń. Istnieją dwa typy wyrażeń: terminale i nieterminale.
  3. Wzorce projektowe interpreterów mają strukturę drzewa podobną do wzorca projektowego composite, z wyrażeniami terminalnymi reprezentującymi liście i wyrażeniami nieterminalnymi reprezentującymi kompozyty.
  4. Parser generuje drzewo wyrażeń, które muszą zostać ocenione. Parser nie może być uważany za część wzorca interpretera.
Arquitectura del intérprete

Podsumowanie

Al examinar de cerca la tecnología que puede proporcionar a los equipos de desarrollo un medio para aumentar la productividad, los ingenieros jefes pueden ser capaces de identificar problemas graves de composición de los equipos. Como resultado, pueden crear programas de formación adecuados y facilitar el crecimiento a largo plazo de su empresa. En Innowise, nuestros experimentados ingenieros son expertos en adoptar los mejores enfoques arquitectónicos para el desarrollo de software. 

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami, a my z przyjemnością pomożemy Ci zrealizować Twój wymarzony projekt.

Preguntas frecuentes (FAQ)

Elegir el patrón de software adecuado depende de varios factores, como la complejidad del proyecto, los requisitos de escalabilidad y la familiaridad de su equipo con el patrón. Realiza un análisis exhaustivo antes de tomar una decisión.

Architektura oprogramowania może mieć znaczący wpływ na jego bezpieczeństwo. Dobrze zaprojektowana architektura może pomóc w zapobieganiu lukom w zabezpieczeniach i łagodzeniu potencjalnych zagrożeń.

Architektury cloud-native są zaprojektowane specjalnie w celu wykorzystania możliwości platform chmurowych. Priorytetem jest skalowalność, elastyczność i odporność, co czyni je idealnymi dla środowisk chmurowych.

Niektóre z pojawiających się trendów obejmują przyjęcie architektury bezserwerowej, przetwarzanie brzegowe i ciągły rozwój mikrousług.

Dziękujemy za ocenę!
Dziękuję za komentarz!

Spis treści

Oceń ten artykuł:

4/5

4.8/5 (45 opinii)

Powiązane treści

Potrzebujesz rozwiązania technologicznego? ¡Skontaktuj się z nami!

    Prosimy o podanie szczegółów projektu, czasu trwania, stosu technologicznego, potrzebnych specjalistów IT i innych istotnych informacji.
    Nagraj wiadomość głosową na temat projekt, który pomoże nam lepiej go zrozumieć
    W razie potrzeby dołącz dodatkowe dokumenty
    Prześlij plik

    Można załączyć maksymalnie 1 plik o łącznej wielkości 2 MB. Disponible en: pdf, jpg, jpeg, png

    Informujemy, że po kliknięciu przycisku Wyślij Innowise będzie przetwarzać Twoje dane osobowe zgodnie z naszą. Polityką prywatności w celu dostarczenia Ci odpowiednich informacji.

    Co będzie dalej?

    1

    Po otrzymaniu i przetworzeniu Twojego zgłoszenia skontaktujemy się z Tobą wkrótce, aby wyszczególnić potrzeby projektu i podpisać umowę o zachowaniu poufności, aby zapewnić poufność informacji.

    2

    Po przeanalizowaniu wymagań, nasi analitycy i programiści opracowują projekt z zakresem prac, wielkością zespołu, czasem i kosztami szacunki.

    3

    Umówimy się z Tobą na spotkanie, aby omówić ofertę i dojść do porozumienia porozumienia.

    4

    Podpisujemy umowę i rozpoczynamy pracę nad projektem tak szybko, jak to możliwe.

    ¡Спасибо!

    Cобщение отправлено.
    Мы обработаем ваш запрос и свяжемся с вами в кратчайшие сроки.

    ¡Dziękuję!

    Wiadomość została wysłana.
    Procesaremos su solicitud y nos pondremos en contacto con usted lo antes posible.

    ¡Dziękuję!

    Wiadomość została wysłana. 

    Przetworzymy Twoją prośbę i skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.

    flecha